[email protected]


Logo
Bli medlem
Praktisk

Sportslig leder

1. Mål for stillingen
Sportslig Leder skal lede det sportslige arbeidet i klubben. Sportslig Leder skal ivareta og utvikle klubbens retningslinjer, vedtekter og mål på tvers av alle lag og årsklasser. Arbeidet til Sportslig Leder skal skje innenfor klubbens sett av verdier.

2. Organisatorisk plassering
Nærmeste overordnede er Daglig Leder som rapporterer til klubbens Styre.

3. Ansvar og myndighet
Sportslig Leder har ansvar for følgende:

-        Følge opp at klubbens til enhver tid gjeldende sportslige retningslinjer og vedtekter blir fulgt.

-        Ta initiativ til, og følge opp, at samarbeidet fungerer på tvers av lag og lagressurser (trenere og lagledere). 

-        Forberede og lede klubbens trener- og lagledermøter. Disse møtene arrangeres etter behov.

-        Følge opp at hospitering gjennomføres i henhold til klubbens sportsplan og klubbens sett av verdier.

-        Følge opp at NFF’s retningslinjer for Fair-play blir fulgt av både trenere og spillere. 

-        Følge opp, ved jevnlig tilstedeværelse under trening og kamp for alle årsklasser, at sportslige aktiviteter utføres i henhold til klubbens retningslinjer som inkluderende breddeklubb. 

-        Sammen med Daglig Leder, intervjue kandidater og innstille til Styret ved ansettelser av trenere og materialforvalter, samt utarbeide stillingsbeskrivelser og arbeidsavtaler for disse stillingene.

-        Ta eierskap til og videreutvikle sportsplan, herunder utarbeide sportslige mål for kommende år i samråd med Styret. 

-        Følge opp og støtte dommerkoordinator.

-        Ha stort fokus på overgangen fra barne- til ungdomsfotball.

-        Møte i faste styremøter og oppdatere Styret på saker av sportslig karakter.

-        Melde materialbehov.

Sportslig Leder plikter og har myndighet til å:

-        Korrigere sportslige- og atferdsmessige forhold.

-        Foreslå endringer i sportsplan ovenfor Styret.

-        Videreformidle styrevedtak.

-        Godkjenne deltagelse i elite-cuper og årsklasser.

Sportslig Leder har ansvaret for at Styret får seg forelagt alle saker som på grunn av sitt prinsipielle forhold, økonomiske betydning eller av andre grunner er av en slik art at de bør forelegges Styret.

Sportslig Leder plikter å informere Styret om viktige sportslige forhold, i og utenfor klubben, som kan påvirke klubbens posisjon og utvikling.

4. Fullmakter
Sportslig Leder er ikke tildelt prokura fra klubben, men har fullmakt til å rekvirere nødvendig utstyr basert på forhåndsgodkjenning fra Daglig Leder.

Eventuelle andre stillinger, tillitsverv eller oppdrag for andre fotballklubber skal forhåndsgodkjennes av Styret.

5. Generelle arbeidsoppgaver
Sørge for at Styrets og egne beslutninger iverksettes. Gi informasjon til trenere og lagledere om disse. Arbeide med de prioriterte sakene som Styret til enhver tid har spesifisert og som er dokumentert i styreprotokollene.

Evaluere resultatet av den sportslige virksomheten i sin helhet og foreslå nødvendige endringer overfor Daglig Leder og Styret i klubben.

Bidra til at best mulig trivsel og samarbeid råder blant lagledere, trenere og spillere.

Gi innspill til Styret om sportslige forbedringsideer og om ideer til utarbeidelse av budsjett for kommende periode.

6. Rutiner ved avvik
Dersom medlemmer, foresatte, samarbeidspartnere eller øvrige opplever avvik fra sportsplanen skal dette meldes inn til sportslig leder. Sportslig leder har deretter ansvar for å veilede slik at aktivitene kan utføres innenfor planens rammer. Under følger rutiner for gjennomføring av veiledning:

Avvik som gjelder personer/lag internt i klubben:

  • Innhente informasjon om hendelsen(e) fra alle involverte parter
  • Vurdere videre fremgangsmåte (trengs det å involvere flere parter?)
  • Forsøke å løse problemet internt før eventuelle andre parter må involveres
  • Møte med alle involverte parter for å komme til en felles enighet

Avvik som gjelder personer/lag i og utenfor klubben:

  • Innhente informasjon om hendelsen(e) fra alle involverte parter
  • Kontakte aktuell klubb/familie (hvis hendelsen gjelder enkeltpersoner utenfor klubb)
  • Vurdere om andre parter må involveres (krets/idrettsråd/politi/barnevern)
  • Møte med involverte parter for å komme til enighet om videre fremgangsmåte

Dersom dette ikke fører frem rapporterer sportslig leder videre til styret i Minde IL som kan følge saken videre opp.